1 min read

Sveriges bästa hyresvärdar är utsedda

De är hyresvärdarna som är bäst i Sverige, när hyresgästerna själva får bestämma. Under en digital upplaga av Benchmark Event den 10 februari presenterades årets Kundkristallvinnare.

De vinnande fastighetsbolagen tillkännagavs via en digital sändning från Berns Salonger. Kundkristallen är fastighetsbranschens unika och prestigefyllda pris och omnämns ofta som ”fastighetsbranschens Oscar”. Till skillnad från många andra utmärkelser där en jury eller kommitté står bakom, avgörs Kundkristallens nomineringar och vinnare helt av hyresgästerna själva.

Vinnarna utsågs bland de stora och medelstora företag som under 2021 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo. Kundkristallerna delas ut till de företag som enligt sina hyresgäster gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt, varumärke och nyproduktion. Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.

Utöver prisutdelningen innehöll årets Benchmark Event-vecka ”insight webinars” där ett antal fastighetsbolag själva delar med sig av lyckade initiativ och best practice. Årets talare inkluderade bland andra Heimstaden, Familjebostäder i Göteborg och Trianon. Veckan avslutas av AktivBo där analyser, insikter och trender presenteras utifrån kundnöjdhetsdata från Sveriges hyresgäster.

”Kundkristallen är ett fint kvitto på att de ansträngningar man gjort verkligen uppskattas av hyresgästerna. Betydelsen av att satsa på en kontinuerlig förbättring av förvaltningskvaliteten och den totala kundupplevelsen kan inte nog poängteras. Insatserna som gjorts har lett till att den totala boendeupplevelsen har förbättrats för väldigt många av Sveriges hyresgäster. Det är därför en förmån att få dela ut Kundkristallerna till de hyresvärdar som lyckats allra bäst” – Frida Kullh, vd på AktivBo.